EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Wojciech Churchocki

Ur. 21.04.1721
Zm. 07.05.1775 Warszawa

Dane rodziców

Brak danych.

Wychowanie i wykształcenie

Był absolwentem Akademii Krakowskiej. Do Zgromadzenia Księży Misjonarzy wstąpił 31 lipca 1746 roku w Krakowie na Stradomiu. Śluby złożył 1 sierpnia 1748 roku. 

Etapy kariery dot. edukacji

Uczył filozofii i teologii w seminarium na Stradomiu w Krakowie oraz teologii w domu warszawskim. Był dyrektorem seminarium externum w Krakowie i Warszawie. Nauczał teologii i śpiewu w seminarium duchownym diecezji Waitzen (Varcz) na Węgrzech (prowadzenie seminarium powierzył misjonarzom w 1762 roku arcybiskup wiedeński kardynał Krzysztof Antoni Migazzi). Następnie przebywał w seminarium diecezjalnym w Wilnie, potem we Włocławku, zostając przełożonym. Był przełożonym domu krasławskiego (najprawdopodobniej od 24 października 1757 do 1759 roku). Przebywał w Warszawie, gdzie zmarł.

Fakty z życia osobistego

Niektóre źródła podają inną datę urodzenia - 4 maja 1731 roku.

Żył w XVIII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Archiwum Polskiej Prowincji Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo, Kraków, I.1, Cathalogus domorum Congreg[ationis] Missionis ab a. 1625 et personarum Provinciae Polonae ab a. 1686 [ad 1864].
  2. Archiwum Polskiej Prowincji Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo, Kraków, VI.6, Żywoty zmarłych Kongregacji Missjonarzów Xięży kleryków i braci...roku Pagio 1772.

Przedmiotowa

  1. S. Chodyński, Seminaryum włocławskie, Włocławek, 1904.
  2. [Giżycki J.] Smora, Księża Misyonarze w Krasławiu, Kraków, 1913.
  3. F. Bączkowicz, Księża Misyonarze we Wiedniu, Roczniki Obydwóch Zgromadzeń św. Wincentego a Paulo, R. 15, nr 4, 1909.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl