EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Ludwik Clément (Klement)

Ur. 24.08.1744 Budziszów
Zm. 29.07.1797 Siemiatycze

Dane rodziców

Antoni Clément (Klement)

Elżbieta Clément (Klement)

Wychowanie i wykształcenie

Przyjęty do Zgromadzenia Księży Misjonarzy na Stradomiu w Krakowie w dniu 10 sierpnia 1760 roku. Śluby złożył 25 sierpnia 1762 roku w Krakowie. Prawdopodobnie studiował teologię w seminarium św. Krzyża w Warszawie. Święcenia kapłańskie otrzymał w 1767 roku. 

Etapy kariery dot. edukacji

Wykładał w seminarium warszawskim. Na początku 1769 roku prowadził wykłady w seminarium diecezjalnym w Lublinie. W 1769 roku prowadził również wykłady w seminarium diecezjalnym w Krasnymstawie. W 1770 roku przyjechał do Warszawy. W 1776 roku profesor seminarium diecezjalnego w Przemyślu. W 1777 roku był profesorem teologii seminarium w Brzozowie. W 1787 roku wyjechał do Kurlandii, gdzie przez dwa lata (1787-1789) pracował w Iłłukszcie. W 1789 roku przyjechał do Siemiatycz

Fakty z życia osobistego

Żył w XVIII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Archiwum "Naszej Przeszłości", Kraków 1957, 78/I, A. Schletz, Słownik biograficzny Zgromadzenia Księży Misjonarzy 1651-1951, t. 1 (mps).
  2. Archiwum "Naszej Przeszłości", Kraków, 118, Cathalogus Missionarium in domo Lublinensi commorantium (mps).

Przedmiotowa

  1. Catalogue du personnel de la Congrégation de la Mission (Lazaristes) depuis l'origine (1625) jusqu'a la fin du XVIIIe siècle, Paris, 1911.
  2. J. Rąb, Seminarium diecezjalne w Przemyślu pod kierownictwem Księży Misjonarzy (1687-1783), Nasza Przeszłość, 11, 1960.
  3. A. Schletz, Clement (Klement) Ludwik (1744-1797), Misjonarze św. Wincentego a Paulo w Polsce (1651-2001), t. 2/1: Biografie, J. Dukała, Kraków, 2001.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl