Krzysztof Chodorowski
Katarzyna Jabłonowska
Anna z Chodorowskich 1 voto Wiśniowiecka 2 voto Dolska dopełniła edukacji synów, planując ich Grand Tour po Europie, którą odbyli w latach 1695-1697. Matka przygotowała w związku z podróżą instrukcję, która została spisana krótko przed wyjazdem młodzieńców, choć wyprawa planowana była jeszcze za życia ich ojca. Jest to pierwsza znana instrukcja matki dla synów na czas podróży zagranicznej. Na preceptora wyznaczono Jana Kamockiego. Wyruszyli 15 sierpnia 1695 z Warszawy do Paryża. Odwiedzili m.in. Berlin, Drezno, Lipsk, Hanower, Antwerpię, Amsterdam, Hagę. W Paryżu uczyli się w elitarnej placówce Francois Longpre'a i Jeana Bernardy'ego. W październiku 1696 roku wyjechali z Paryża do Italii. Odwiedzili Mediolan, Parmę, Modenę, Florencję i 8 grudnia dotarli do Rzymu. Do kraju wyruszyli 28 stycznia 1697 roku przez Wiedeń. W kwietniu byli w Krakowie. W swoich wskazówkach Anna skupiła się na wyznaczeniu poszczególnych etapów podróży. Według Anny miała ona dopełnić edukacji, poszerzyć wiedzę o polityce, ale także o fortyfikacjach. Świadoma pokus wielkiego świata starała się przestrzec synów przed uleganiem rozrywkom, które mogły ich zdemoralizować.
W 1676 roku wyszła za owdowiałego księcia Konstantego Krzysztofa Wiśniowieckiego (1635-1686), wojewodę bracławskiego i bełskiego. Małżonkowie mieli trzech synów: Janusza Antoniego, Michała Serwacego i Dymitra. Trzy lata po śmierci pierwszego męża, w 1689 roku, poślubiła wdowca Jana Karola Dolskiego (1637-1695), marszałka wielkiego litewskiego. Jan Karol miał z pierwszego małżeństwa córkę Katarzynę. Dolscy doczekali się czwórki własnych dzieci, które jednak zmarły w dzieciństwie. Po śmierci Dolskiego celem Anny było utrzymanie majątku w całości. Aby to osiągnąć, doprowadziła do ślubu pasierbicy Katarzyny z synem ze swojego pierwszego małżeństwa - Michałem Serwacym Wiśniowieckim.
Anna z Chodorowskich Wiśniowiecka Dolska należała do grona magnatek zaangażowanych politycznie w czasie trzeciej wojny północnej.
Żyła w XVII-XVIII wieku.
I RP edu
Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.