Janusz Radziwiłł (1579-1620)
Elżbieta Zofia Hohenzollern (1589-1629)
Zgodnie z wolą ojca Bogusław otrzymał wychowanie w duchu protestanckim. Pozostał wierny wyznaniu kalwińskiemu do końca życia. Wśród jego nauczycieli i wychowawców znajdowali się: Daniel Naborowski, pastor Paweł Demitrowicz i pastor Krzysztof Minwid oraz dyrektor szkoły zborowej w Kiejdanach Jan Domazovius, a także architekt Grzegorz Pirken, specjalista w zakresie fortyfikacji.
Edukacja pod okiem stryja Krzysztofa Radziwiłła, a następnie ciotki Anny z Kiszków Radziwiłłowej dobiegła końca w 1636 roku, gdy Bogusław został dworzaninem Władysława IV Wazy. Całość nauki krajowej dopełniła kilkuletnia tura po Europie – podróż prowadziła do Niderlandów (Uniwersytet w Utrechcie), Francji, Anglii oraz ponownie na tereny niderlandzkie, gdzie Bogusław brał udział w działaniach wojennych. Natomiast poznana w młodości Francja stała się miejscem, do którego Radziwiłł uciekał w czasie zawirowań politycznych w Rzeczpospolitej.
Był autorem instrukcji wychowawczej dla swojej jedynej córki i spadkobierczyni fortuny radziwiłłowskiej Ludwiki Karoliny. Urodziła się ona 27 lutego 1667 roku. Jej matka Anna Maria z Radziwiłłów, kuzynka Bogusława, córka Janusza Radziwiłła i Katarzyny z Potockich, zmarła kilka tygodni po narodzinach dziecka na skutek powikłań poporodowych. Anna Maria z formalnego punktu była katoliczką, lecz otrzymała z woli ojca kalwińskie wychowanie.
Instrukcja sporządzona z myślą o wychowaniu i edukacji Ludwiki Karoliny świadczy o świadomym wyborze formacji w duch wyznań reformowanych. Widać wyraźne wpływy Jana Amosa Komeńskiego, który daleki był od ortodoksyjnej bogobojności. Kształcenie obejmowało naukę języka polskiego i niemieckiego (bez łaciny), lekcje tańca, muzyki, lektury oraz prac ręcznych, jak haft. Radziwiłł oczekiwał systematycznej pracy córki, regularnego wypełniania planu dnia, tak aby dziewczynka nie miała możliwości popadnięcia w melancholię i bezczynność. Zaangażowanie w obowiązki i naukę chroniło także przez plotkarstwem czy intrygami, z którymi ojciec spotykał się na co dzień. Radziwiłł zwracał uwagę na potrzebę kształcenia charakteru i woli, bez przesadnego nadzorowania, popartego surowymi karami cielesnymi. Wydaje się, że Ludwika Karolina miała stać się obytą w świecie magnatką, praktykującą kalwinką, sprawną fizycznie kobietą, świadomą swego pochodzenia Radziwiłłówną.
Był ostatnim męskim potomkiem linii Radziwiłłów na Birżach i Dubinkach.
Żył w XVII wieku.
I RP edu
Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.