EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Jan Kanty Górnicki

Ur. 21.10.1744 Skawina
Zm. 13.04.1817 Kraków

Dane rodziców

Kazimierz Górnicki

Konstancja Górnicka

Wychowanie i wykształcenie

Szkołę podstawową oraz średnią ukończył w Skawinie. Dnia 11 grudnia 1761 roku wstąpił do Zgromadzenia Księży Misjonarzy na Stradomiu w Krakowie, a 12 grudnia 1763 roku złożył śluby. Studia filozoficzne i teologiczne odbył w seminarium na Stradomiu.

Etapy kariery dot. edukacji

Był profesorem seminarium na Stradomiu w Krakowie. W latach 1786-1788 był pierwszym rektorem seminarium duchownego w Mohylewie. W latach 1788-1795 przebywał w Warszawie w domu św. Krzyża i wykładał teologię. W latach 1795-1801 był ostatnim rektorem seminarium zamkowego w Krakowie. W latach 1810-1815 pełnił funkcję dziekana wydziału teologicznego Szkoły Głównej Krakowskiej oraz był wykładowcą nauk biblijnych. Był doktorem teologii (1813). 

Opracował memoriał, na polecenie rządu austriackiego, w kwestii organizacji i poziomu nauk w trzech seminariach krakowskich (Akademickiego, Zamkowego i Stradomskiego): "Opinio ad quaesita excelsi Gubernii de Seminario proposita a subsignato in commisione guberniali dictata ad protocollum commisionis 1801 a. diebus novembris" (1801).

Fakty z życia osobistego

Żył w XVIII-XIX wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Archiwum Polskiej Prowincji Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo, Kraków, I.1, Cathalogus domorum Congreg[ationis] Missionis ab a. 1625 et personarum Provinciae Polonae ab a. 1686 [ad 1864].

Przedmiotowa

  1. M. Kanior, Wydział teologiczny w dziejach Uniwersytetu Krakowskiego (1780-1880), Kraków, 1998.
  2. S. Wysocki, Seminaryum zamkowe w Krakowie, jego dzieje i ustrój, Lwów, 1910.
  3. J. Dukała, Górnicki Jan Kanty (1744-1817), Misjonarze św. Wincentego a Paulo w Polsce (1651-2001), t. 2/1: Biografie, J. Dukała, Kraków, 2001.
  4. A. Schletz, Górnicki Jan Kanty (1744-1817), Polski słownik biograficzny, t. 8, Wrocław-Kraków-Warszawa, 1959-1960.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl