EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

John Lind

Ur. 1737
Zm. 1781

Dane rodziców

Brak danych.

Wychowanie i wykształcenie

Był absolwentem uniwersytetu w Oksfordzie

Etapy kariery dot. edukacji

Był autorem koncepcji programowej Szkoły Rycerskiej (1765) w Warszawie. Program placówki opracowany przy jego współpracy przewidywał ogólne wykształcenie w ciągu trzech lub pięciu lat, z dużym naciskiem na naukę języków obcych. Nauczanie dzieliło się na dwa dwa etapy: nauki pięcioletniej mającej charakter ogólnokształcącego, niższego kursu oraz właściwego, dwuletniego przysposobienia do zawodu wojskowego lub służby w administracji państwowej. Program w dużym stopniu uwzględniał realia panujące w akademiach angielskich. Adaptacja tych koncepcji było konsekwencją admiracji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego i Czartoryskich dla angielskich rozwiązań edukacyjnych, politycznych, ekonomicznych i wojskowych. W latach 1766–1771 pełnił w Korpusie Kadetów stanowisko pierwszego dyrektora nauk.

Był autorem "Letters Concerning the Present State of Poland" (1773), w których podejmował aspekty edukacji w Rzeczypospolitej, w tym kwestię utworzenia Szkoły Rycerskiej.

Był członkiem Society of Antiquaries. W listopadzie 1773 roku został wybrany członkiem Royal Society.

Fakty z życia osobistego

Był Anglikiem.

Żył w XVIII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. John Lind, Letters Concerning the Present State of Poland, London, 1773.

Przedmiotowa

  1. K. Mrozowska, Szkoła Rycerska Stanisława Augusta Poniatowskiego (1765–1794), Wrocław, 1961.
  2. Dzieje Szkoły Rycerskiej – Korpusu Kadetów w latach 1765–1794, praca zbiorowa. Biuro Analiz i Dokumentacji - Zespół Analiz i Opracowań Tematycznych, Kancelaria Senatu, Warszawa, 2015.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl