EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Giuseppe Tori

Ur. brak danych
Zm. brak danych

Dane rodziców

Brak danych.

Wychowanie i wykształcenie

Etapy kariery dot. edukacji

Był nauczycielem kolegium szlacheckiego teatynów w Warszawie, wykładał tam od 1750 roku. Był pedagogiem, teologiem, filozofem i poetą. Tori utrzymywał bliskie kontakty z pijarami, m.in. z Antonim Wiśniewskim, w którego zastępstwie wystąpił w roku 1752 w czasie słynnej dysputy z dominikanami i jezuitami. Zaowocowała ona wejściem filozofii recentiorum również do szkół jezuickich i stanowiła przełom w życiu umysłowym Warszawy.

Fakty z życia osobistego

Żył w XVIII wieku.


Bibliografia

Przedmiotowa

  1. W. Smoleński, Przewrót umysłowy w Polsce wieku XVIII. Studia historyczne, oprac. i wstęp A. Wierzbicki, Warszawa, 1979.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl