EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Michał Ossowski (Osowski)

Ur. 26.09.1743 Zblewo
Zm. 1797 Petersburg

Dane rodziców

Marcin Ossowski (Osowski)

Teresa Deduńska

Wychowanie i wykształcenie

Wstąpił do zakonu jezuitów w 1759 roku. Odbył studia zakonne. Filozofii uczył się w Kaliszu (1762-1765). Dalsze studia filozoficzne, poszerzone o zgłębianie tajników fizyki eksperymentalnej odbywał w Poznaniu (1765-1767). Natomiast teologię studiował już w Poznaniu (1767-1769). Święcenia kapłańskie przyjął krótko przed kasatą swojego zakonu. Przebywał wówczas w Krakowie, odbywając trzecią probację.

Etapy kariery dot. edukacji

Działalność nauczycielską rozpoczął wcześnie. Tuż po zakończeniu nowicjatu w Krakowie był wykładowcą w klasach infimy i gramatyki w kolegium jezuickim w Rawie Mazowieckiej (1761-1762). Później był nauczycielem poetyki w kolegium zakonu w Krośnie, a podczas kilkuletnich studiów filozoficzno-teologicznych w Poznaniu był nauczycielem geografii i historii powszechnej w tamtejszym kolegium. Po kasacie zakonu w 1773 roku rozpoczął karierę prywatnego nauczyciela. Został wówczas wychowawcą starościca guzowskiego Antoniego Protazego (Prota) Potockiego. Odbył ze swoim uczniem zagraniczną podróż edukacyjną. Jego wielką zasługą było wykształcenie ekonomiczne, które przekazał swemu podopiecznemu, a także jego aktywność na tym polu inspirująca poczynania gospodarcze i finansowe Prota Potockiego, m.in. zakładanie manufaktur oraz banku.

Fakty z życia osobistego

Pochodził z rodziny mieszczańskiej.

Żył w XVIII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Biblioteka Książąt Czartoryskich, Kraków, rkps 288, Michał Ossowski, Listy.

Przedmiotowa

  1. R. W. Wołoszyński, Ossowski Michał, Polski Słownik Biograficzny, t. 24, Wrocław, 1979.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl