EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Franciszek Katenbring

Ur. 14.04.1738 Dobre Miasto
Zm. 1782 Warszawa

Dane rodziców

Hermann Katenbring

Małgorzata Berent

Wychowanie i wykształcenie

Uczył się w warmińskim kolegium jezuitów w Braniewie. W albumie uczniów został zapisany w 1751 roku, w klasie infimy (gramatyki). Podobnie jak starszy brat Józef również został jezuitą. Do zakonu wstąpił w Wilnie 1 września 1755 roku.

Etapy kariery dot. edukacji

Po odbyciu studiów zakonnych, które przynajmniej w części ukończył w Warszawie, został nauczycielem w kolegiach jezuickich. W latach 1760-1764, jeszcze jako kleryk, uczył języka niemieckiego w jezuickim Collegium Nobilium w Warszawie, gdzie zapewne i sam studiował.

Po przyjęciu święceń kapłańskich pozostał w stolicy, gdzie był profesorem geografii oraz wykładowcą języka niemieckiego w jezuickim Collegium Nobilium w Warszawie (1767-1769).

W następnym okresie został wychowawcą w magnackiej rodzinie Radziwiłłów i był przez dwa lata guwernerem domowym Antoniego Radziwiłła, syna pisarza litewskiego Józefa Mikołaja (w latach 1770-1772). Po kasacie zakonu sekularyzował się i jako duchowny świecki objął wikariat przy kościele św. Andrzeja w Warszawie.

Fakty z życia osobistego

Pochodził z Warmii, z rodziny mieszczańskiej.

Żył w XVIII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. G. Lühr, Die Schüler des Braunsberger Gymnasiums von 1694 bis 1776, Monumenta Historiae Warmiensis, Bd 12, Braniewo, 1934.

Przedmiotowa

  1. L. Piechnik, Jezuickie Collegium Nobilium w Warszawie 1752-1777, Nasza Przeszłość, 35, 1971.
  2. Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564-1995, oprac. L. Grzebień, Kraków, 1996.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl