EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Michał Woronicz

Ur. 29.09.1710 Białoruś
Zm. 31.03.1774 Nieśwież

Dane rodziców

Brak danych.

Wychowanie i wykształcenie

Kształcił się zapewne w którymś z kolegiów jezuickich, być może w Wilnie. Do zakonu jezuitów wstąpił w Wilnie 8 sierpnia 1728 roku.

Etapy kariery dot. edukacji

Uczył retoryki i filozofii w kolegiach jezuickich Wilna i Płocka (1741-1744). Następnie był prefektem szkół i biblioteki w Słonimiu, a później prefektem szkolnym i wykładowcą filozofii w Nieświeżu (1747-1754). Nawiązał bliskie kontakty z magnacką rodziną Radziwiłłów, będąc ich misjonarzem dworskim w Słucku przez prawie 20 lat, do kasaty zakonu. W tym czasie został wychowawcą i guwernerem Karola Stanisława Radziwiłła „Panie Kochanku”, w latach 1753-1757. Ojciec Karola, Michał Kazimierz „Rybeńko”, wyznaczył w specjalnej instrukcji ("Pro memoria ojcowskie moje Xiçciu Karolowi Radziwiłłowi miecznikowi Wik. Ks. Litt, synowi memu do Warszawy in adorationem majestatio jadącemu dane w Koreliczach die 6 VIII 1757 anno") cele, które powinien zrealizować guwerner. Jako duchownemu przypadła mu w udziale rola wychowawcy odpowiedzialnego za poprawne zachowanie podopiecznego, kształtowanie jego cnót i zapobieżenie niewłaściwym znajomościom oraz nieobyczajnym postępkom. Dekadę później  opiekował się młodszym, przyrodnim bratem Karola Stanisława, Hieronimem Wincentym podczas jego zagranicznej podróży edukacyjnej (1766-1768).

Fakty z życia osobistego

Żył w XVIII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Archiwum Główne Akt Dawnych, Warszawa, Archiwum Radziwiłłów, dz. XI, nr 144, Michał Kazimierz Radziwiłł, Instrukcja wychowawcza.
  2. Archiwum Główne Akt Dawnych, Warszawa, Archiwum Radziwiłłów, dz. V, nr 18027., Michał Woronicz, Listy.

Przedmiotowa

  1. Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564-1995, oprac. L. Grzebień, Kraków, 1997.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl