Melchior Michałowski
Marianna Kowalska, pochodząca z Kowala
Po początkowej edukacji domowej miał się kształcić w Akademii Zamojskiej (od 1624 roku – jego nazwiska brakuje w metryce studentów, widnieje tam zaś Hiacynt Melchior Michałowski, z gałęzi mazowieckiej tej rodziny, z ziemi czerskiej – zapisany 1623/1624), a następnie w Akademii Krakowskiej (od 1627 roku).
Był autorem instrukcji wychowawczej sporządzonej dla swego syna Melchiora wyjeżdżającego za granicę w 1656 roku. Zwracał w niej szczególną uwagę na właściwą formację moralną oraz fundamentalne wykształcenie humanistyczne. Zalecał częstą i gorliwą modlitwę, unikanie złego towarzystwa oraz okazji do popełniania grzechów i występków. Wśród przedmiotów kształcenia wyróżniał naukę retoryki, historii i języków obcych: niemieckiego, francuskiego i włoskiego, a także nabycie przynajmniej umiejętności czytania w języku hiszpańskim. Wskazywał również na konieczność lektury dzieł konkretnych autorów, które miały stanowić najlepsze podręczniki, głównie z zakresu sztuki oratorstwa. Wśród nich szczególne miejsce uzyskali pisarze antyczni: Cyceron, Tacyt oraz nowożytny humanista Muret.
Należał do średniej szlachty województwa krakowskiego. Pełnił urzędy wojskiego lubelskiego i kasztelana bieckiego. Był wybierany posłem na sejmy. Był również dworzaninem królewskim, w 1651 roku towarzyszył królowi Janowi Kazimierzowi Wazie w podróży Wisłą do Gdańska.
Żył w XVII wieku.
I RP edu
Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.