EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Jakub Michałowski

Ur. 06.05.1612 Kraków
Zm. 1663 Kraków

Dane rodziców

Melchior Michałowski

Marianna Kowalska, pochodząca z Kowala

Wychowanie i wykształcenie

Po początkowej edukacji domowej miał się kształcić w Akademii Zamojskiej (od 1624 roku – jego nazwiska brakuje w metryce studentów, widnieje tam zaś Hiacynt Melchior Michałowski, z gałęzi mazowieckiej tej rodziny, z ziemi czerskiej – zapisany 1623/1624), a następnie w Akademii Krakowskiej (od 1627 roku).

Etapy kariery dot. edukacji

Był autorem instrukcji wychowawczej sporządzonej dla swego syna Melchiora wyjeżdżającego za granicę w 1656 roku. Zwracał w niej szczególną uwagę na właściwą formację moralną oraz fundamentalne wykształcenie humanistyczne. Zalecał częstą i gorliwą modlitwę, unikanie złego towarzystwa oraz okazji do popełniania grzechów i występków. Wśród przedmiotów kształcenia wyróżniał naukę retoryki, historii i języków obcych: niemieckiego, francuskiego i włoskiego, a także nabycie przynajmniej umiejętności czytania w języku hiszpańskim. Wskazywał również na konieczność lektury dzieł konkretnych autorów, które miały stanowić najlepsze podręczniki, głównie z zakresu sztuki oratorstwa. Wśród nich szczególne miejsce uzyskali pisarze antyczni: Cyceron, Tacyt oraz nowożytny humanista Muret.

Fakty z życia osobistego

Należał do średniej szlachty województwa krakowskiego. Pełnił urzędy wojskiego lubelskiego i kasztelana bieckiego. Był wybierany posłem na sejmy. Był również dworzaninem królewskim, w 1651 roku towarzyszył królowi Janowi Kazimierzowi Wazie w podróży Wisłą do Gdańska.

Żył w XVII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Biblioteka Narodowa, Warszawa, rkps 6634, Jakub Michałowski, Instrukcja.
  2. Album studentów Akademii Zamojskiej, oprac. H. Gmiterek, Warszawa, 1994.
  3. Jakub Michałowski, Instrukcja dla syna Melchiora udającego się za granicę (1656), [w:] Ojcowskie synom przestrogi. Instrukcje rodzicielskie (XVI-XVII w.), wstępem i objaśnieniami opatrzyły D. Żołądź-Strzelczyk i M. E. Kowalczyk, Wrocław, 2017.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl