Brak danych.
Od 1602 roku był alumnem seminarium papieskiego w Wilnie i nosił się z zamiarem przystąpienia do zakonu jezuickiego.
Nauki począkowe pobierał najpewniej w kolegium jezuickim w Braniewie. Następnie udał się do Wilna na studia filozoficzne. Studiował tam filozofię od 1601 do 1603 roku, a w 1604 roku rozpoczął studia teologiczne. W 1605 roku został mistrzem sztuk wyzwolonych w Wilnie. Jako nauczyciel Jana Albrychta Radziwiłła podczas jego podróży po Europie zapisał się na uniwersytet w Dillingen (1606) i uniwersytet w Padwie (1609).
Podczas swoich studiów teologicznych w Wilnie (1604) został nauczycielem Jana Albrychta Radziwłła - syna marszałka litewskiego Albrychta. Razem z podopiecznym przyłączyli się wówczas do studenckich popisów poetyckich. Newe uczył podopiecznego głównie studium humanistycznego. Kiedy jego podopieczny w początkach 1606 roku wyruszył w podróż zagraniczną, Newe został jego nauczycielem podróżnym odpowiedzialnym za odpowiedni dobór treści nauczania. Drugim preceptorem i kierownikiem peregrynacji był Piotr Zaleski. Orszak Radziwiłła przez Augsburg dotarł do Dillingen, gdzie wszyscy wpisali się do metryki uniwersyteckiej (14 kwietnia 1606). Podczas pobytu w tym mieście Newe wraz z podopiecznym zwiedził Monachium, Augsburg, Ingolstadt i Ulm. Potem udano się w podróż do Italii (20 stycznia 1608). Orszak zwiedził Mediolan, Bolonię, Rzym oraz Padwę (1608-1610). W 1610 roku Newe wraz z orszakiem J.A. Radziwiłła powrócił do kraju.
Był wikariuszem kaplicy zamkowej w Olsztynie (do 1652 roku), ufundował w swym testamencie z 1652 roku stypendium dla kształcenia młodzieży z Olsztyna w wysokości 900 grzywien wraz z ogrodem warzywnym poza murami miejskimi.
Był szlacheckiego pochodzenia.
Żył w XVI-XVII wieku.
I RP edu
Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.