EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Jan Benisławski

Ur. 16.07.1735 Zozula
Zm. 25.03.1812 Zozula

Dane rodziców

Brak danych.

Wychowanie i wykształcenie

W 1757 roku w Wilnie wstąpił do Towarzystwa Jezusowego; święcenia kapłańskie uzyskał w 1768 roku. W latach 1769-1770 studiował architekturę w Połocku

Etapy kariery dot. edukacji

Był nauczycielem filozofii, której przez trzy lata (1767-1769) uczył w Collegium Nobilium w Wilnie, a następnie dwa lata (1771-1773) - w kolegiumNowogródku. Po kasacie zakonu jezuitów przez dwa lata pracował w Akademii Wileńskiej, a następnie został mianowany przez Komisję Edukacji Narodowej rektorem szkoły wojewódzkiej w Brześciu Litewskim, gdzie swoją funkcję pełnił w latach 1775-1778.

Był autorem tłumaczeń i książek o charakterze religijnym oraz naukowym: "Rozmyślań dla księży świeckich o powinnościach chrześcijańskich z listów i Ewangelii wziętych" (Połock 1799-1802), "Rozmyślań dla osób duchownych na wszystkie dni roku z listów i Ewangelii" (Warszawa 1850), i podręcznika filozofii "Institutiones logice seu brevis tractatus de cultura ingenii" (Wilno 1774).

Fakty z życia osobistego

Żył w XVIII-XIX wieku.


Bibliografia

Przedmiotowa

  1. Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564-1995, oprac. L. Grzebień, Kraków, 2004.
  2. J. Bardach, Piśmiennictwo polskie w Inflantach (do 1918 roku), [w:] Między Wschodem a Zachodem, cz. 2, red. R. Łużny, S. Nieznanowski, Warszawa, 1991.
  3. G. Manteuffel, Nieco z dziejów dawnego księstwa inflanckiego i wybitniejszych postaci tego województwa od XVII do XIX stulecia, [w:] Z okolic Dźwiny. Księga zbiorowa na dochód Czytelni Polskiej w Witebsku, Wilno-Witebsk, 1912.
  4. Michał Godlewski, Benisławski Jan, Polski Słownik Biograficzny, t. 1, Kraków, 1935.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl