EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Franciszek Fabrycy

Ur. 09.10.1634 Grzebień
Zm. 16.05.1699 Lwów

Dane rodziców

Brak danych.

Wychowanie i wykształcenie

Wstąpił do zakonu jezuickiego w Krakowie 7 września 1650 roku. 

Początkowo studiował filozofię w Kaliszu, a w wyniku "potopu szwedzkiego" udał się do prowincji czeskiej, gdzie podjął studia teologiczne na Uniwersytecie Karola-Ferdynanda w Pradze (1657-1659). Studiował potem teologię w Poznaniu (1659-1660).

Został wyświęcony w Poznaniu (1660), był instruktorem trzeciej probacji w Jarosławiu (1680-1681), autorem wykładów z teologii.

 

Etapy kariery dot. edukacji

Był profesorem filozofii w Lublinie (1663-1665) i Kaliszu (1665-1668), profesorem teologii scholastycznej we Lwowie (1668-1672, 1681-1684) oraz Krakowie (1672-1676, 1684-1685), profesorem teologii moralnej w Kaliszu (1679-1680) i Lwowie (1686-1699), prefektem szkół w Kaliszu (1678-1680) i we Lwowie (1681-1684, 1686-1699).

Fakty z życia osobistego

Żył w XVII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Archivum Romanum Societatis Iesu, Rzym, Bohemica 90 I, Catalogus personarum et officiorum provinciae Bohemiae, [...] cum supplemento, pro anno 1657-1658.
  2. Biblioteka Narodowa Republiki Czeskiej, Praga, XXIII.C.105/4, Catalogus personarum Colegii Pragensis ad S. Clementem pro anno 1657, [w:] Annuae Collegii Pragensis ad S. Clementem 1656-1660, 1663-1676, 1678-1680.
  3. Biblioteka Narodowa Republiki Czeskiej, Praga, XXIII.C.105/4, Catalogus [triennalis] primus Collegii Pragensis ad S. Clementem Soc. Jesu anni 1658, [w:] Annuae Collegii Pragensis ad S. Clementem 1656-1660, 1663-1676, 1678-1680.

Przedmiotowa

  1. Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564-1995, oprac. L. Grzebień, Kraków, 1996.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl