EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Andrzej Kazimierz Wacław Kuropatnicki

Ur. brak danych Kuropatniki
Zm. brak danych

Dane rodziców

Hieronim Kuropatnicki (zm. 1696)

Joanna Sokolnicka

Wychowanie i wykształcenie

Uzyskał stopień doktora filozofii na Uniwersytecie Karola-Ferdynanda w Pradze (1682). Podczas jego promocji wytłoczono graficzną tezę akademicką pod patronatem króla Jana III Sobieskiego i jego syna Jakuba Ludwika. Teza ta stanowi interesujące użycie pracy akademickiej jako nośnika ideologicznego oraz propagadnowego króla Jana III. Przebywał w Paryżu (1686) i razem z braćmi Janem Stanisławem i Aleksandrem Janem Jabłonowskimi zwiedzał Maintenon

Etapy kariery dot. edukacji

Fakty z życia osobistego

Był kanonikiem lwowskim (wzmiankowany w 1691 roku), dziekanem katedralnym lwowskim (wzmiankowany w 1720 roku). Związany z dworem Sieniawskich.

Żył w XVII-XVIII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Národní knihovna České republiky, Praha, Th. 495, Sub Fortunatissimis Auspiciis Serenissimi ac Invictissimi Joannis III. Dei Gratia Regia Poloniarum ac Ejusdem Fortunatissimi Filii Jacobi Serenissimi Poloniarum Principis. Philosophia Universa in Celeberrima Universitate Carolo Ferdinandea Pragensi defensa ab Andrea Casimiro Wenceslao Kuropatnicki Canonico Sendomiriensi Praeside P. Casparo Knittel e Soc. Jesu AA. LL. et Philosophiae Doctore Ejusdemque in praefata Universitate Professore Ordinario et Publico ac Seniore Anno 1682 Mense die Horis post meridiem consvetis.

Przedmiotowa

  1. A. Markiewicz, Podróże edukacyjne w czasach Jana III Sobieskiego. Peregrinationes Jablonovianae, Warszawa, 2011.
  2. M. Górska, Zbawca Europy. O graficznych tezach gloryfikujących Jana III Sobieskiego, Warszawa, 2017.
  3. R. T. Tomczak, Studenti z území polsko-litevské unie na pražské univerzitě v 17.-18. století, Acta Universitatis Carolinae - Historia Universitatis Carolinae Pragensis, 56, 2016.
  4. R. T. Tomczak, Graficzna teza akademicka Andrzeja Kuropatnickiego, Studia Źródłoznawcze, 55, 2017.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl