EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Szymon Ignacy Gutowski

Ur. brak danych
Zm. brak danych

Dane rodziców

Brak danych.

Wychowanie i wykształcenie

Etapy kariery dot. edukacji

Przez wiele lat pełnił funkcję preceptora udających się w zagraniczne podróże edukacyjne synów hetmana i wojewody ruskiego Stanisława Jabłonowskiego. Najpierw był opiekunem podróżujących w latach 1682-1686 Jana Stanisława (1669–1731) i Aleksandra Jana (1669–1723). W czasie sześcioletniej tury, która swym zasięgiem objęła Czechy, Austrię, Francję, Anglię, Hiszpanię i Italii, Gutowski - jako znacznie mniej doświadczony i młodszy - był wsparciem głównego preceptora, Jana Michała Kossowicza. Gutowski sprawdził się w roli gubernatora podróżnego i na początku lat dziewięćdziesiątych Stanisław Jabłonowski powierzył mu opiekę nad najmłodszym synem, Stanisławem Karolem, z którym ponownie zwiedził Europę. W kwietniu 1694 roku obaj podróżni wpisali się do metryki nacji polskiej na Uniwersytecie w Padwie, a w czerwcu znajdowali się już we Lwowie. W 1695 roku Gutowski wyruszył w trzecią podróż jako opiekun Stanisława Bogusława Leszczyńskiego, przyszłego króla polski i siostrzeńca braci Jabłonowskich. Ta i wcześniejsze podróże przydały autorytetu Gutowskiemu, który był rozważany również jako preceptor synów Anny Zamoyskiej.

Fakty z życia osobistego

W grudniu 1694 roku wziął we Lwowie ślub z nieznaną z nazwiska kobietą. 

Żył w XVII-XVIII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Jan Michał Kossowicz, Diariusz podróży po Europie (1682-1688), oprac. A. Markiewicz, Warszawa, 2017.
  2. Jan Stanisław Jabłonowski, Dziennik Jana Stanisława Jabłonowskiego z oryginalnego rękopisu Biblioteki ordynata hr. Krasińskiego, Cz. 1, (R. 1694–1695)., wyd. W. Chomętowski, Warszawa, 1865.

Przedmiotowa

  1. A. Markiewicz, Podróże edukacyjne w czasach Jana III Sobieskiego : Peregrinationes Jablonovianae, Warszawa, 2011.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl