EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Jan Michał Kossowicz (Kosowicz)

Ur. brak danych
Zm. 1702

Dane rodziców

Brak danych.

Wychowanie i wykształcenie

Niewiele wiadomo na temat jego młodości i edukacji. Był człowiekiem oczytanym i znającym łacinę

Etapy kariery dot. edukacji

W 1682 roku hetman Stanisław Jabłonowski powierzył Kossowiczowi oraz Szymonowi Ignacemu Gutowskiemu opiekę nad udającymi się w zagraniczną podróż edukacyjną synami Janem Stanisławem (1669–1731) i Aleksandrem Janem (1669–1723). Czuwając nad młodymi Jabłonowskimi, Kossowicz odwiedził Czechy (Praga), Austrię (Linz), Francję (Paryż), Anglię (Londyn, Oksford), Hiszpanię (Madryt) i Italię (Rzym, Neapol, Genua). W czasie peregrynacji nie tylko czuwał nad postępami w edukacji wojewodziców ruskich, lecz także zwiedzał miejscowe zabytki, europejskie dwory oraz spisywał dziennik podróży. "Peregrynacja do cudzych krajów JW IMP Jana i Aleksandra Jabłonowskich, wojewodziców ziem ruskich" dowodzi, że był odpowiedzialnym i rzetelnym guwernerem, który także na bieżąco (listownie) informował hetmana o postępach edukacyjnych wojewodziców oraz codziennych problemach. Po zakończonej w 1688 roku turze kawalerskiej i powrocie do kraju nie wiadomo, czym się zajął.

Fakty z życia osobistego

Karierę publiczną rozpoczął jako miecznik czernichowski, który za służbę wojskową odbytą pod znakiem starosty łuckiego Samuela Leszczyńskiego został w 1662 roku nobilitowany. 

W 1680 roku poślubił Annę Obodeńską, primo voto Jakubową Kiełczewską, secundo voto Pawłową Bobrownicką. 

Żył w XVII-XVIII wieku.

 


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Jan Michał Kossowicz, Diariusz podróży po Europie (1682-1688), oprac. A. Markiewicz, Warszawa, 2017.

Przedmiotowa

  1. A. Markiewicz, Podróże edukacyjne w czasach Jana III Sobieskiego. Peregrinationes Jablonovianae, Warszawa, 2011.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl