EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Władysław Jasieński (Jasiński)

Ur. 1620
Zm. brak danych

Dane rodziców

Szymon Jasieński (Jasiński)

Wychowanie i wykształcenie

O jego wyksztalceniu wiadomo niewiele. Być może uczył się w którymś kolegiów jezuickich. W semestrze zimowym 1635 roku immatrykulował się w Akademii Krakowskiej.

Etapy kariery dot. edukacji

Wcześnie rozpoczął służbę u Aleksandra Ługowskiego. Ten wyznaczył go na towarzysza, w charakterze sługi i współucznia, jego syna Jana, odbywającego swoją podróż edukacyjną po Europie w latach 1639-1643. Został wybrany jako towarzysz podróży i nauki, ponieważ już wcześniej asystował Janowi Ługowskiemu w trakcie jego krajowych nauk prywatnych w Korzkwi i Krakowie. W czasie podróży był przede wszystkim osobistym sługą Jana Ługowskiego, zobowiązanym do wykonywania dla niego wszelkich posług. Pełnił wówczas również ważną funkcję informatora, który za wyżywienie i utrzymanie miał regularnie i szczegółowo powiadamiać swego chlebodawcę (Aleksandra Ługowskiego) o postępach w nauce jego syna oraz wywiązywaniu się ze swoich obowiązków przez preceptora Szymona Naruszowicza.

Jasieński pobierał również nauki w trakcie podróży edukacyjnej. Jego rolą było towarzyszenie Janowi w trakcie lekcji oraz prywatnej nauki. Sądząc z tonu listów jego pryncypała, efekty edukacyjne działań Jasieńskiego były raczej mizerne, gdyż otrzymywał listowne nagany za brak zaangażowania.

Być może z tego właśnie powodu został wcześniej odwołany do kraju i nie dokończył podróży edukacyjnej. Ostatni znany list, który był pisany do niego przez Aleksandra Ługowskiego pochodzi z połowy 1640 roku. Jego dalsze są nieznane.

Fakty z życia osobistego

Wywodził się z drobnej szlachty. Dość wcześnie został osierocony przez ojca. Matka wyszła ponownie za mąż. 

Żył w XVII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Jasia Ługowskiego podróże do szkół w cudzych krajach 1639-1643, oprac. K. Muszyńska, Warszawa, 1974.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl