Józef Kuropatnicki (zm. 1742)
Teresa Zuzanna z Kurdwanowskich
Być może kształcił się w którymś z kolegiów jezuickich albo pijarskich. Miał być bowiem fundatorem kolegium jezuickiego w Łaszczowie.
Był zapalonym bibliofilem oraz pisarzem oświeceniowym. Gromadził książki i czasopisma. Tworzył dzieła w nurcie geograficzno-statystycznym. Był też uznanym heraldykiem swego czasu. Tłumaczył niemiecką literaturę naukową.
Na polu edukacji odznaczył się zredagowaniem instrukcji wychowawczej napisanej dla swojego syna Józefa Ksawerego w związku z jego wyjazdem do szkół pijarskich w Rzeszowie w 1776 roku. Instrukcja jest złożona z 9 punktów. Ojciec wzywał syna do posłuszeństwa Bogu i rodzicom oraz nauczycielom i duchownym, a także kultywowania gorliwej pobożności. Zalecenia dotyczyły głównie kształtowania pozytywnych cech charakteru i właściwych postaw. Napominał również syna w kwestii powstrzymania się od nieroztropnej rozrzutności. Zachęcał też do utrzymywania dobrych relacji towarzyskich z uczniami i rówieśnikami należącymi do niższego stanu. Odnośnie do nauki dał niewiele wskazówek, pozostawiając nadzór w tej mierze nauczycielom. Zwracał jednak szczególną uwagę na konieczność pogłębiania znajomości języków obcych: łaciny, niemieckiego i francuskiego. Z innych przedmiotów zalecał największą pilność w historii, geografii i arytmetyce. Co ciekawe, nakazywał również uczyć się tańca francuskiego oraz kontynuować ćwiczenia z muzyki, sprowadzające się głównie do gry na klawikordzie, który syn zabrał z domu do kolegium. Zobowiązywał się również opłacać wynajętego nauczyciela tego instrumentu.
Wywodził się ze średniej, urzędniczej szlachty lubelskiej.
Był żonaty z Katarzyną Łętowską. Osiągnął godność senatorską jako kasztelan buski, a następnie bełski. Był kawalerem Orderu św. Stanisława.
Żył w XVIII wieku.
I RP edu
Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.