EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Joseph Gautier

Ur. 1714 Lotaryngia
Zm. 1776 Lupcourt

Dane rodziców

Brak danych.

Wychowanie i wykształcenie

Formację duchową przeszedł w zgromadzeniu kanoników regularnych Najświętszego Zbawiciela. Polemizował z poglądami Jean-Jacques'a Rousseau na temat nauki m.in. na łamach "Mercure de France" w 1750 roku, który jednak nie wszedł w otwartą dyskusję, angażując jako pośrednika Grimma ("Observations sur la lettre de M. Rousseau de Genève à M. Grimm", Nancy 1752). 

Etapy kariery dot. edukacji

Od 1746 roku uczył matematyki i historii w Akademii Stanisława Leszczyńskiego. W 1753 roku zamieszkał w Nancy, gdzie był cenzorem. Utrzymywał kontakty z Akademią Królewską w Paryżu oraz w Londynie. Wziął pod swoją opiekę Janusza Modesta Sanguszkę w czasie jego wyjazdu do Lotaryngii w latach 1766-1769. Ułożył dla swojego podopiecznego program, w który założył naukę języka francuskiego, z czasem także niemieckiego, literatury, historiigeografii, chronologii, matematyki, historii naturalnej, fizyki eksperymentalnej oraz chemii. Ten dobór przedmiotów uzpełniały lekcje szermierki oraz gry na gitarze.

Gautier otrzymał w 1745 roku wyróżnienie Akademii francuskiej za dzieło "Discours sur l'inutilite de la dispute". Zajmował się także przekładami m.in. "Eneidy", jednak bez większych sukcesów.

 

 

Fakty z życia osobistego

Urodził się w Lotaryngii, być może w Nancy, w szlacheckiej rodzinie.

Żył w XVIII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Archiwum Narodowe w Krakowie, oddział na Wawelu, Kraków, Archiwum Sanguszków, teki arabskie 266 plik 1, 413 plik 3, 525 plik 4, Joseph Gautier, Korespondencja J. Gautiera.

Przedmiotowa

  1. A. Jakuboszczak, O zagranicznych podróżach Janusza Modesta Sanguszki, [w:] Polski Grand Tour w XVIII wieku i początkach XIX wieku, red. A. Roćko, Warszawa, 2014.
  2. J.A. Dainard, L’abbé Joseph Gautier (1714-1776), [w:] Stanislas et son Académie, Colloque du 250e anniversaire, 17-19 septembre 2001, red. Jean-Claude Bonnefont, Nancy, 2003.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl