Jan Kanty Moszyński (zm. 1737)
Fryderyka Augusta Cosel (1709-1784)
Po śmierci ojca trafił pod opiekę Henryka Brühla i kształcił się w szkole wojskowej w Dreźnie, a także na dworze Augusta III, gdzie studiował architekturę pod kierunkiem Gaetana Chiaveriego. Edukację zwieńczył podróżami do Francji, Anglii i Italii. Dzięki temu uzyskał szerokie wykształcenie i wiedzę z zakresu numizmatyki, spraw monetarnych, dzieł starożytnych, filozofii, teatru, fizyki, astronomii, chemii i geologii.
Jako architekt wykonał projekty kościoła dominikanów w Tarnopolu i kościoła w Mikulińcach, zajmował się przebudową Zamku Ujazdowskiego w Warszawie, opracował projekt budynku teatru publicznego na Krakowskim Przedmieściu i na placu Krasińskich.
W 1784 roku udał się za granicę, podróżując przez Kraków, Pragę, Norymbergę, Strasburg, Lyon, Marsylię, Genuę, dotarł w 1785 roku do Rzymu. Po rocznym pobycie we Italii, gdzie spisywał dziennik i fascynował się starożytnościami, zmarł w Padwie.
Był synem nieślubnej córki Augusta II i hrabiny Anny Konstancji Cosel, a także bratem Fryderyka Józefa (1738-1817).
Dnia 19 stycznia 1755 roku ożenił się z córką wojewody poznańskiego Stanisława, Teofilą Potocką. Małżonkowie doczekali się syna Jana Nepomucena, a w 1764 roku rozwiedli się.
Był autorem traktującego o sztuce zakładania ogrodów, dzieła "Essay sur le Jardinage Anglois", krótkiej rozprawy alchemicznej "Refléxion sur la science hermétique" czy komedii teatralnych (anonimowo).
Przez wiele lat na życzenie króla prowadził teatr publiczny i jego kolekcje książek, medali i rycin. Brał czynny udział w życiu wolnomularskim, przynależąc do lóż „Trzech Braci”, „Vertueux Sarmate”, co zaowocowało rozprawą o dziejach masonerii ("Mes observation").
Żył w XVIII wieku.
I RP edu
Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.