EDUKACJA RZECZPOSPOLITEJ OD XVI DO XVIII WIEKU

Stanisław Czaplic

Ur. 1590 okolice Klecka
Zm. 09.04.1648 Kraków

Dane rodziców

Wojciech Czaplic

Wychowanie i wykształcenie

W 1618 roku podjął studia na Uniwersytecie Krakowskim, gdzie w 1619 roku uzyskał bakalaureat z filozofii, a rok później magisterium z filozofii. Studiował potem w Krakowie prawo i w roku 1638 został z niego bakalaureatem. Wyjechał na studia prawnicze do Rzymu, gdzie w 1641 roku obronił doktorat obojga praw

 

Etapy kariery dot. edukacji

Od 1620 roku wykładał na wydziale filozoficznym Uniwersytetu w Krakowie. Komentował dzieła historyków: Curtiusa (1620), Solina (1620/1621), Cycerona (1621/1622) i Liwiusza (1622). Został potem profesorem dialektyki w Szkołach Nowodworskich (1624-1626), a także wykładał filozofię arystotelesowską w Krakowie w 1636 roku. Uczył potem w Kolegium Lubrańskiego w Poznaniu w 1638 roku, a w latach 1641-1643 był jego dyrektorem. Był także prywatnym nauczycielem Aleksandra Koniecpolskiego, syna kasztelana krakowskiego. Na Uniwersytecie w Krakowie był kolejno prepozytem Kolegium Prawniczego (1643-1644) oraz konsyliarzem tegoż kolegium (1644-1646).

 

Fakty z życia osobistego

Byl także kanonikiem w kolegiacie św. Michała na Wawelu oraz w kolegiacie Wszyskich Świętych w 1647 roku.

Żył w XVI-XVII wieku.


Bibliografia

Podmiotowa

  1. Stanisław Czaplic, Qvæstio De solitionibus, Cracoviæ, 1638.
  2. Stanisław Czaplic, Qvæstio De Privilegiis, Cracoviæ, 1647.
  3. Stanisław Czaplic, Quaestio de pvrgatione canonica, Cracoviæ, 1637.

Przedmiotowa

  1. Profesorowie Wydziału prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, t. I (1364-1780), red. W. Uruszczak, Kraków, 2015.
  2. H. E. Wyczawski, L. Grzebień, Słownik polskich teologów katolickich, t. I, Warszawa, 1981.
  3. H. Barycz, Czaplic Stanisław, Polski Słownik Biograficzny, t. 4, Kraków, 1938.

I RP edu

O projekcie

Projekt „Społeczne i kulturowe uwarunkowania edukacji w Rzeczypospolitej XVI–XVIII wieku” (nr rejestracyjny 2bH 15 0122 83), realizowany przez Polskie Towarzystwo Historyczne w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016–2019, ma na celu ukazanie idei edukacyjnych i programów kształcenia oraz instytucji związanych z edukacją w kontekście przemian społecznych i kulturowych dokonujących się w Europie i Rzeczypospolitej doby nowożytnej.

© 2024 Polskie Towarzystwo Historyczne. Wykonanie ecomme.pl